Dünyanın en hızlısı: Maglev Treni
Maglev Treninin Çalışma Prensibi
Maglev trenlerine ait ilk patent James Powell ve Gordon Danby tarafından 1960’lı yıllarda alınmıştır. Powell günlük hayatına devam ederken basit bir trafik probleminden yola çıkarak trafik akışının nasıl daha iyi hale getirilebileceği hakkında düşünür ve Maglev trenlerinin çalışma mantığını ortaya koyar. Aslında sistemin çalışması hepimizin bildiği eş kutupların birbirini itmesi mantığına dayalıdır. Maglev trenlerinin altında bulunan mıknatıslar ile tren raylarında bulunan elektro mıknatısların birbirini itmesi sonucu tren, rayın üzerinde hiçbir şeye temas etmeden durmaktadır. Böylelikle trenin havaya kalkması işlemi sonrası bobinlere elektrik akımı verilerek ray boyu ilerlemeyi sağlayacak itici ve çekici manyetik alanlar meydana getirilmiş olur. Tren biraz ilerlediğinde, raylardaki elektromıknatısların kutupları değişir ve aynı düzenek yeniden sağlanır. Bu sayede sürekli bir hareket oluşur.
Maglev treninin çalıştığı koşullar |
Maglev treni raylarla temas halinde olmadığı için havada ilerleyerek sürtünmeyi en aza indirger. Bu sayede düşük sürtünmeli ve aerodinamik tasarımlar ile çok yüksek hızlarda tren yolculuğu yapılır.
Mıknatıslar, Maglev treninin 4 köşesine yerleştirilmiştir. Süper iletken mıknatıslar kullanılması sebebiyle bu mıknatısların -267 °C’ye kadar soğutulması gerekmektedir. Bu mıknatıslar sıradan mıknatısların ürettiğinden 10 kat daha güçlü manyetik alanlar üretebilirler. Ayrıca bu mıknatıslar sayesinde tren, raylar üzerinde 1-10 cm arasında bir yükseklikte ilerler. Trenin şekli de havayla sürtünmeyi en aza indirecek şekildedir. Maglev treni hızı, saatte 500 km’nin üzerine çıkabilmektedir. Raydan çıkmaması için ise trenin alt kısmı, rayları saracak şekilde yapılmıştır.
Kaynak: Mechtecno
Hiç yorum yok: